به نقل از نیویورک‌تایمز، استفاده از اولین واکسن مالاریا در آفریقا توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) تایید شد.واکسن مالاریا

براساس داده‌های موجود، مالاریا بیماری کشنده ای است که سالانه جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را می‌گیرد. نیمی از این آمار در آفریقا هستند که ۲۶۰ هزار نفر از این تعداد، شامل کودکان زیر ۵ سال می‌شود.

واکسن مالاریا با نام “RTS,S” توسط یک شرکت دارویی انگلیسی تولید شده و مورد آزمایش قرار گرفته است. آزمایش ها روی این واکسن در سال ۲۰۱۹ آغازشد و طی این زمان، بیش از ۸۰۰ هزار کودک در غنا، کنیا و مالاوی این واکسن را دریافت کرده اند.

سازمان جهانی بهداشت استفاده از واکسن جدید ساخت «GlaxoSmithKline» را برای افرادی که در پایین صحرای آفریقا و سایر مناطق مجاور با سطح متوسط تا بالای انتقال زندگی می‌کنند، تجویز کرده است. طبق گفته ی محققان این واکسن جدید می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت عمومی در مناطق با شیوع بالای مالاریا داشته باشد.

حال این سازمان توصیه کرده است سایر مناطقی که که دارای میزان شیوع متوسط تا بالای این بیماری هستند نیز به کودکان تا سن دو سالگی چهار دوز از واکسن مالاریا تزریق شود.

“تدروس آدهانوم” دبیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت: بعد از یک برنامه آزمایشی موفقیت آمیز در سه کشور آفریقایی، واکسن مالاریا RTS,S  باید به طور وسیع در دسترس مناطق نیازمند واکسن قرار گیرد.

اثر بخشی واکسن جدید مالاریا

پشه آنوفل مالاریا انگل مالاریا پلاسمودیوم

به نقل از روزنامه گاردین، بررسی ها در کودکان نشان داده، با دریافت واکسن RTS,S و داروهای ضد مالاریا، احتمال بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از این بیماری حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نخستین باری است که سازمان جهانی بهداشت یک واکسن را برای مبارزه با یک انگل انسانی توصیه می‌کند.

مالاریا یک بیماری خونی است که توسط انگلی از گونه ی پلاسمودیوم ها ایجاد می‌شود. انتقال انگل از راه نیش پشه ی آنوفل صورت می گیرد. تب و لرز، سردرد و درد عضلانی از جمله نشانه‌های ابتلا به بیماری مالاریا است. این بیماری با نام‌های دیگری چون پالودیسم، تب و لرز، تب نوبه و تب متناوب نیز شناخته می شود.

مالاریا مهم‌ترین بیماری انگلی و یکی از مشکلات مهم بهداشتی در تعدادی از کشورها بخصوص کشورهای منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا است.

پدرو آلونسو، مدیر برنامه جهانی مبارزه با مالاریا سازمان جهانی بهداشت گفت: داشتن واکسن مالاریای ایمن، نسبتاً موثر و آماده می‌تواند یک رویداد تاریخی را رقم بزند. 


https://www.mashreghnews.ir

https://www.isna.ir