سر سمپلر ابزار پرکاربرد در آزمایشگاه

انواع سرسمپلر آزمایشگاهی

سمپلرها یکی از پرکاربرد ترین ابزارهای آزمایشگاهی حجم برداری و انتقال نمونه ها هستند. سمپلر های جابجایی هوا از انواع سرسمپلر (tip) پلاستیکی یکبار مصرف استفاده می کنند که دارای انواع مختلف دارای قابلیت های مختلف می باشند و اکثرأ قابلیت دور انداختن سر (tip) استفاده شده را دارند. در برخی موارد نیز از پیپت پاستور برای جابجایی محلول ها که نیاز به دقت بالایی ندارند استفاده میگردد. 

میکرو تیپ ها (Tip) در واقع بخش مهمی از سمپلرها هستند. سمپلرها به وسیله ی سرسمپلر یا تیپ می توانند حجم های معینی از نمونه را جابجا کنند. 

سرسمپلر ها یکبار مصرف هستند. این ویژگی با وجود افزایش هزینه ها، باعث کاهش احتمال آلودگی نمونه می شود. شستشو و استفاده ی مجدد این سرها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

کدام جنس مناسب آزمایشگاه است؟

سرسمپلرها معمولا از جنس پلی پروپیلن خام با شفافیت بسیار بالا هستند. گرید پزشکی این وسیله باید در برابر عوامل بیولوژیکی بی اثر و همینطور خاصیت بدون سیتوتاکسیک داشته باشد. این ویژگی ها باعث می شود جابجایی (برداشت و تخلیه نمونه ها)، روی نمونه ها اثر نگذارد.

سرسمپلرها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها در بسته بندی های عمده به فروش می رسند. این نوع غیر استریل بوده و قبل از استفاده در آزمایش های دقیق و حساس باید اتوکلاو شود. سرسمپلرهای بار مصرف باید پس از هر بار استفاده دور انداخته شوند. به همین دلیل یکی از پرمصرف ترین وسایل آزمایشگاهی هستند. سرسمپلر مناسب، باید با اکثر مارک های سمپلر سازگاری داشته باشد.

از برند های معروف سمپلر می توان به برند اپندورف و سمپلر لابترون اشاره کرد که در سایت پارس پیوند موجود است.

انواع سرسمپلر (تیپ) و کاربرد آن ها چیست؟

سرسمپلرها با توجه به نوع کاربردشان در آزمایشگاه انواع مختلفی دارند. به این ترتیب، تیپ های غیراستریل، استریل و فیلتردار در آزمایشگاه ها استفاده می

 شوند.

نوک سمپلر در چهار اندازه استاندارد در حجم های مختلف وجود دارد:

  • سفید کریستالی: برای حجم های 0.5 تا 10 لاندا
  • زرد: در حجم های 20 تا 200 لاندا
  • آبی: در حجم های 200 تا 1000 لاندا

 

سرسمپلر  غیراستریل

انواع سرسمپلر غیراستریل، متداول ترین نوع آن می باشد. این نوع سرسمپلرها معمولا در آزمایش هایی که خیلی دقیق نیستند و یا زمان کافی برای پر کردن رک های سرسمپلر و اتوکلاو وجود دارد، کاربرد دارند.

نکته دیگری که در مورد این نوع وجود دارد، این است که این نوک سمپلر ها به صورت عمده در بسته بندی هایی با تعداد بالا و با قیمت مناسب نسبت به سایر انواع آن قابل تهیه هستند. بنابراین در آزمایشگاه های بزرگ با حجم کاری بالا تهیه سرسمپلر غیر استریل در بسته بندی های عمده مقرون به صرفه است.

سرسمپلرهای استریل

از سرسمپلرهای استریل بسته بندی شده داخل رک معمولا در آزمایشگاه هایی که کارهای بسیار دقیقی (مانند کار مولکولی) انجام می گیرد، استفاده می شود. در این آزمایشگاه ها، معمولا از سمپلرهای چند کاناله استفاده می کنند، به همین علت روزانه تیپ های بیشتری مصرف می شود. به علت عدم وجود زمان لازم برای پر کردن رک های سرسمپلر و استرلیزاسیون آنها و علیرغم هزینه‌ی بالا، استفاده از سرسمپلرهای استریل بهترین گزینه برای این آزمایشگاه ها می باشد.

سرسمپلرهای فیلتردارسرسمپلر فیلتردار

این تیپ ها در قسمت فوقانی (نزدیک محل اتصال به سمپلر) دارای فیلتر هستند. وجود فیلتر احتمال آلودگی، ذرات معلق و آئروسل را در نمونه برداری آزمایشگاهی به صفر می رساند. از این رو سرسمپلرهای فیلتردار برای کارهای آزمایشگاهی حساس به آلودگی مانند تست های مولکولی و ژنتیکی (PCR)، آزمایش های پزشکی و پزشکی قانونی، بسیار مناسب هستند. همچنین انواع سرسمپلر فیلتردار برای استفاده‌ی دانشجویان و افرادی که تجربه ی کمی در کارهای آزمایشگاهی دارند، بسیار مفید است؛ زیرا باعث کاهش خطای آزمایشگاهی می شود. 


برای افزایش دقت حجم برداری با سمپلر نکات مهمی وجود دارد که می توانید در این مقاله مطالعه کنید:

چگونه از سمپلر درست استفاده کنیم؟