آیا واریانت هندی کووید۱۹ خطرناک‌تر از سوش انگلیسی است؟جهش کرونای هندی

جهش کرونای هندی در روز های اخیر، هند را با افزایش تعداد موارد ابتلا (روزانه ۲۰۰هزار مورد) روبرو بوده که موج گسترده ای از بیماری را در سراسر این کشور بوجود آورده است.

هند با ۱۵/۳ میلیون ابتلا از ابتدای پاندمی تا به حال، در رتبه دوم جهان قرار داد. نوعی واریانت جدید به نام B.1.617 در هند شناسایی شده که احتمال می‌دهند این جهش عامل این موج بوده باشد.

این واریانت تا به حال در ۲۱ کشور دیده شده. وزارت بهداشت بریتانیا، از شناسایی ۱۰۳ مورد جدید از این واریانت در این کشور خبر داده است. مطالعه بر روی این واریانت ویروس کرونا توسط انگلیسی‌ها و سایر دانشگاه‌های جهان ادامه دارد و در صورت مشکل دار بودن، آن را بعنوان variant of concern اعلام خواهند نمود.

از تاریخ ۲۳ آوریل، هند در لیست کشورهای قرمز قرار گرفت و سفر از این کشور به بریتانیا ممنوع گردید.

پروفسور سِر مارک والپورت، مدیرکل کمیته تحقیق و نوآوری انگلستان UKRI، معتقد است این تصمیم بسیار دیرهنگام بوده است.

پروفسور والپورت می‌گوید جهش دومی در ژنوم مربوط به پروتئین S این واریانت وجود دارد. این جهش ممکن است باعث توانا شدن ویروس برای فرار از سیستم ایمنی چه نوع طبیعی و چه ایمنی ناشی از واکسن شود؛ لذا انجام بی‌وقفه واکسیناسیون ملی و حتی آمادگی برای دز سوم را باید در نظر بگیریم.

نکته ای که کشف علت آن برای محققین اهمیت بالایی دارد، عدم ارتباط سفر و یا مهاجرین با تعدادی از موارد جهش کرونای هندی کشف شده در انگلستان است.

انواع جهش های جدید در ویروس کرونا

در دسامبر سال ٢٠٢٠ بخشهای مختلف علمی هند برای ایجاد کنسرسیوم ژنومیک 2SARSCoV هند (INSACOG) گرد هم آمدند که هدف آن شناسایی نواع نگران کننده ویروس از طریق تعیین توالی ژنتیکی 2-ویروس کرونای جدید است.

گمان می‌رود که کرونای هندی حاوی ۱۱ جهش است که همزمانی دو جهش ژنتیکی از بین آنها مخصوص این واریانت بوده و پروتئین S (اسپایک ویروس) را تغییر می‌دهد که ممکن است ماهرانه سیستم ایمنی بدن را دور بزند. در این صورت واکسن اثر کمتری بر آن خواهد داشت، هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات موضوع لازم است.

یکی از دو جهش به نام L452R که عامل افزایش سرعت انتقال  ویروس است (تا ۲۰٪)، پیش تر در سوش کالیفرنیایی دیده شده است. جهش دوم به نام E484Q نیز مشابه جهش E484K در سوش آفریقای جنوبی و برزیل می باشد.

دکتر جرمی کَمیل، ویرولوژیست دانشگاه لوییزیانای آمریکا، می‌گوید: جهشی که مشابه سوش آفریقای جنوبی و برزیل است، نقش مهمتری در رفتار ضد ایمنی ویروس دارد. البته او معتقد است تا این لحظه و با اطلاعات فعلی، واریانت انگلیسی سریع الانتقال‌تر و نگران کننده‌تر از هر واریانتی است؛ هرچند اطلاعات و گزارشات از نوع هندی هنوز کم است.

علائم کرونای هندی

اصلی‌ترین علایم کرونای نوع هندی همانند اجداد چینی آن بوده و شامل تب، سرفه ممتد و از دست دادن بویایی/چشایی است و معمولا یکی از این‌ها حتما وجود دارد. البته علائم دیگر همانند گلودرد، سردرد، راش پوستی، اسهال، قرمزی چشم و مشکلات معده (ناراحتی، درد، سوزش معده، تهوع و استفراغ ) نیز ممکن می‌باشد.

شدت بیماری زایی جهش های جدید

برخی گزارش‌ها حاکی از انتقال سهل و سریع‌تر به کودکان و افراد جوان می‌باشد که تعدادی از آنان با علائم جدی بستری می‌شوند. متاسفانه نمونه گیری ضعیف و محدود در هند باعث شده نتوانند سرعت گسترش این واریانت را محاسبه کنند.

دکتر جفری بَرِت از انستیتوی Sanger کمبریج می‌گوید این واریانت از انتهای ۲۰۲۰ در هند وجود داشته و چون ماه‌ها طول کشیده تا به نقطه شیوع فعلی برسد، احتمالا قدرت سرایت آن کمتر از نوع انگلیسی B.1.1.7 است.

آیا واکسن های جدید میتوانند با جهش هندی کرونا مقابله کنند؟

برخی محققین اعتقاد دارند واکسن‌ها میتوانند از شکل شدید جهش کرونای هندی پیشگیری کنند.

دکتر جفری کَمیل از دانشگاه لوئیزیانا نیز می‌گوید با توجه به اثربخشی مناسب واکسن‌ها بر کاهش میزان مرگ و میر کرونا در شرایط فعلی جهانی، مردم نباید برای دریافت واکسن تعلل کنند. برای جلوگیری از ایجاد موج های جدید در هرکجای جهان هر واکسنی که پیشنهاد شد را بزنند و منتظر واکسن ایده‌آل نباشند.

نتیجه گیری: با ویروس های جدید چه کنیم؟

نتیجه می‌گیریم علیرغم جو شدید و ترس و تنش انفجاری ناشی از اخبار در مورد ظهور واریانت هندی، هنوز برای اظهار نظر در مورد شدت خطر نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم و بعید نیست که جهش کرونای هندی بدتر از سوش انگلیسی نباشد.


منبع: دکتر حسن رودگری – دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

کارگروه تازه‌های علمی کرونا – سازمان نظام پزشکی کشور

رفرنس مطالب:

-Nature (11.03.2021). Ravi Gupta

-Cell (20.04.2021). Xianding Deng

-gov.uk/government/public-heakth-england

-gisaid.org

-bbc.co.uk/56844925

-express.co.uk/21.04.2021