مواد سمی در ماسک ها واقعیت ندارد

جریان مواد سمی در پارچه های ماسک چیست؟مواد سمی در ماسک سه لایه آبی

چندی پیش خبری درباره ی کشف مواد شیمیایی سمی و کبالت در برخی ماسک‌ها در فضای مجازی پخش شد. این خبر نگرانی هایی را درباره سلامت ماسک‌ها بوجود آورد. در این گزارش خبر روابط عمومی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو را به اطلاع میرسانیم.

ابتدا باید بدانیم ماسک های جراحی از 3 لایه پارچه تشکیل شده اند. لایه میانی ماسک ملت بلون بوده و لایه اول و سوم از جنس اسپان باند می باشد که یک پارچه‌ی بی بافت است. هیچگونه مواد سمی و فرمالدئید در تولید این پارچه ی بی بافت استفاده نمیشود.

رنگ آبی که در بعضی مدل های ماسک سه لایه به کار رفته نیز رنگ های پایه پروپیلن است که هیچگونه ماده سرطانزا و سمی ندارد.

متنی که اخیرا توسط روزنامه خارجی Ecotextlie News هیچگونه اشاره ای به رنگ آبی ماسک یا وجود کبالت و مواد سمی نداشته است. این خبر صرفا به دغدغه برخی کارشناسان در مورد زمان طولانی استفاده از ماسک پرداخته و ظاهرا در ترجمه این متن تغییراتی ایجاد شده است.

تایید ماسک ها توسط سازمان غذا و دارو

ماسک‌های سه لایه و سایر انواع تولید شده در داخل کشور کنترل میشوند. این ماسک‌ها در آزمایشگاه های مورد تایید سازمان غذا و دارو تست شده و کیفیت آن طبق استانداردهای موجود و ضوابط ابلاغ شده بررسی میگردد.

بررسی خطوط تولید ماسک، شرایط تولید، کیفیت مواد استفاده شده در ماسک، کیفیت بسته بندی و بسیاری از موارد مهم دیگر توسط دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صورت میگیرد.

مجوزهای ماسک

از بین تولید کننده های ماسک در کشور تاکنون 390 شرکت موفق به اخذ پروانه ساخت و کد IRC شده اند. توصیه می‌شود شهروندان گرامی هنگام خرید ماسک دقت لازم را به عمل آورند.

خرید از سایت ها و داروخانه های معتبر، دقت به شماره مجوز بهداشت، کد IRC و نشان سیب سلامت و مشخصات روی بسته بندی کالا از مواردی است که باید به آن دقت نمود.