استفاده از سلول های بنیادی برای ایجاد جنین

 

سلول بنیادی جنین

 

دانشمندان جنین هایی را از سلول های بنیادی ایجاد کردند و در مرحله بلاستوسیست به طور موفقیت آمیزی به داخل رحم انتقال دادند.

روش نوینی با استفاده از سلول های بنیادی برای مطالعه نخستین مراحل نمو جنینی و اثر عوامل محیطی بر نمو و ایجاد بیماری ها کشف شد. سلول بنیادی، سلولی تخصص نیافته بوده که توانایی منحصر به فردی در تولید سلول های همسان خود دارد و علاوه بر این قادر به تمایز به بسیاری از سلول های تخصص یافته نیز هست. برخلاف سلول های بالغ بدن، نظیر سلول های عضلانی و عصبی که قابلیت تکثیر شدن دارند، سلول های بنیادی توانایی تکثیر به مدت طولانی را دارا بوده و از سوی دیگر قادرند غیر بالغ باقی بمانند.

کاربرد سلول بنیادی

 

دو گروه تحقیقاتی متشکل از دانشمندان موسسات Hubrecht و MERLN هلند، جنین های موش را، بدون لقاح سلول های تخم با اسپرم، و تنها از طریق سلولهای بنیادی ایجاد کردند. این جنین ها همانند انواع طبیعی بوده و می توان آنها را در مرحله بلاستوسیست به داخل رحم وارد و حاملگی را آغاز کرد.

استفاده از سلول های بنیادی برای ایجاد جنین، رویکردی کاملا جدید برای مطالعه نخستین فازهای نمو، ناباروری یا شروع بیماری هاست. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش که در مجله نیچر منتشر شده، این روش جدید همچنین می تواند برای غربالگری تکنیک های نوین پزشکی و ترکیبات دارویی جهت درمان بیماری ها، به کار گرفته شود.

 

بلاستوسیست

منبع: علم و فناوری