مقالات

محلول فوشین و رنگ آمیزی نمونه های بافتی

فوشین

فوشین  یک رنگ فلورسنت است که حاوی مخلوطی از rosaniline، pararosaniline، magenta II و new fuchsine  است. فوشین یک رنگ کاتیونی تری فنیل متان است که برای تشخیص باسیل های اسید فست استفاده می شود و معمولاً در روش رنگ آمیزی Ziehl Neelsen استفاده می شود. این ماده موکو پلی ساکاریدها و گلیکوپروتئین ها را رنگ می کند. همچنین می تواند برای ردیابی پروتئین ها در سیستم های اسیدی pH  استفاده شود. رنگ فوشین، به عنوان یک رنگ هسته ای، رنگ بافت الاستیک و موسین عمل می کند.

  • فرمول مولکولی: C20H20CIN3
  • جرم مولی: ۳۳۷,۸۴۶gr/mol
  • نقطه ذوب:۲۵۰ ºC
  • نقطه جوش:۵۸۹,۳ºC
  • انحلال‌پذیری: در آب مخلوط
  • شکل ظاهری: جامد سبز تیره رنگ

فوشین اسیدی دارای کروموژن منفی یا آنیونیک است و با قسمتهایی از سلول باکتری که دارای بار مثبت است ترکیب می‌شود.

از این رنگ در میکروب شناسی استفاده می‌شود فوشین بازی برعکس فوشین اسیدی است و در ساختن معرف شیف در پاتولوژی استفاده می‌شود.

کاربرد ماده فوشین (بازیک) در صنایع:

  • رنگ آمیزی باکتریهای گرم منفی در روش گرم.
  • مخصوصا باکتری‌های سختی که با سافرانین رنگ نمی‌گیرند حتما باید با فوشین رنگ آمیزی گردند.

رنگ آمیزی  Ziehl Neelsen Fuchsin یک رنگ فلورسنت است که حاوی مخلوطی از rosaniline، pararosaniline، magenta II و new fuchsine است. basic fuchsin یک رنگ کاتیونی تری فنیل متان است که برای تشخیص باسیل های اسید فاست استفاده می شود و معمولاً در روش رنگ آمیزی Ziehl Neelsen استفاده می شود. این ماده موکو پلی ساکاریدها و گلیکوپروتئین ها را رنگ می کند. همچنین می تواند برای ردیابی پروتئین ها در سیستم های اسیدی pH استفاده شود. رنگ فوشین، به عنوان یک رنگ هسته ای، رنگ بافت الاستیک و موسین عمل می کند.

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای بهره مندی از فستیوال فروش ویژه محصولات نوترون شیمی با مشاوران ما در شرکت پارس پیوند در تماس باشید.

راه های تماس با ما:

  • شماره تلفن شرکت:5-40660490-021    
  • داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058
  • شماره های واتساپ: 09101701080،09103146893،09136641890، 09123147287

دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand

رنگ Basic fuchsin در انواعی از روش های رنگ آمیزی از جمله روش Ziehl Neelsen، Taylor، آلدهید فوشین، Mowry آلدهید فوشین اصلاح شده، PAS و Feulgen کاربرد دارد. در تمام این متدهای رنگ آمیزی، فوشین به عنوان یک قسمت اصلی نقش اساسی دارد.

رنگ آمیزی Ziehl Neelsen روشی برای رنگ کردن باسیل های اسید فاست استفاده می شود. اسید مایکولیک در غشای سلولی باسیل های اسید فاست، رنگ carbol fuchsin را جذب می کنند و آن را حفظ می کند. رنگ carbol fuchsin باعث می شود که باکتری ها در زیر میکروسکوپ به رنگ قرمز به نظر برسند.

باسیل های اسید فاست رنگ آمیزی شده قرمز با در زمینه آبی زیر میکروسکوپ قابل مشاهده اند.

در رنگ آمیزی با متد تیلور که برای رنگ آمیزی باکتری های گرم منفی و گرم مثبت استفاده می شود، باکتری های گرم مثبت به رنگ آبی و باکتری های گرم منفی قرمز به نظر می رسند و عناصر اضافی بافتی در زیر میکروسکوپ به رنگ زرد قابل مشاهده اند.

روش آلدهید-فوشین برای رنگ گیری فیبرهای الاستیک و سلول های بتا جزیره پانکراس استفاده می شود.

سلول های بتا لوزالمعده به رنگ بنفش در زمینه سبز زیر میکروسکوپ قابل مشاهده اند. بافت های الاستیک نیز پس از رنگ آمیزی با محلول آلدهید-فوکسین بنفش تا نیلی به نظر می رسند.

برای رنگ PAS از پریودیک اسید استفاده می کند که پیوند کربن و کربنی را که در آلدهیدها وجود دارد، اکسید می کند. سپس این آلدهیدها به اسید فوکسین-سولفوروس اسید واکنش نشان می دهند که باعث ایجاد رنگ سرخابی می شود. غشای پایه، گلیکوژن، کارسینوم سلول سنگفرشی تمایز نیافته و مواد مخاطی ترشح شده از اپیتلیای اندام های مختلف با استفاده از رنگ PAS رنگ آمیزی و شناسایی می شوند. در بیوپسی کلیه و کبد نیز از روش رنگ آمیزی PAS استفاده می کنند.

قارچ و گلیکوژن ها به رنگ سرخابی در می آید که هسته ای به رنگ آبی دارند.

از روش Feulgen برای شناسایی کروموزوم ها و DNA در هسته استفاده می شود. این روش از معرف Schiff برای رنگ آمیزی استفاده می کند.

فوشین در رنگ آمیزی بافت ها چه کاربردی دارد؟

رنگ آمیزی basic fuchsin برای تجزیه و تحلیل بافت شناسی و ریخت شناسی انواع بافت های انسانی، نمونه های جراحی و بافت های گیاهی استفاده می گردد. همچنین، روش رنگ آمیزی بسیار مناسبی برای بررسی باکتری های اسیدفست است. باکتری های گرم مثبت و گرم منفی، آنتی ژن سطحی هپاتیتB   و بخش هایی از پانکراس، کلیه، کبد و روده کوچک است.