مقالات

بیبی چک چگونه در تشخیص بارداری به کار میرود؟

تست بارداری یا بیبی چک، هورمونی به نام hCG را در بدن اندازه گیری می کند که در دوران بارداری توسط جفت تولید می شود و در خون و ادرار یافت می شود.

به طور معمول، سطح hCG هر 72 ساعت دو برابر می شود. این سطح در 8-11 هفته اول بارداری به اوج خود می رسد و سپس کاهش می یابد و در بقیه دوران بارداری کاهش می یابد.

از همان ابتدای بارداری، بدن شروع به تغییراتی میکند تا برای حمایت از سلول هایی که به کودک تبدیل می شوند، آماده شود. یکی از مواردی که خیلی سریع اتفاق می افتد، تولید HCG است. اگر باردار باشید، بدن شما شروع به تولید HCG بیشتری می کند. پس از کاشت تخمک بارور شده در رحم – حدود شش تا 10 روز پس از لقاح – سطح HCG شروع به افزایش می کند.

در صورت باردار بودن، آزمایش معمولاً می تواند این هورمون را در ادرار، حدود یک روز پس از اولین قاعدگی از دست رفته تشخیص دهد. وجود hCG در ادرار، نشانه مثبت برای بارداری تلقی می شود. برای بیشتر آزمایش ها، فقط 5 تا 10 دقیقه طول می کشد تا نتیجه به دست آید. به طور معمول، یک خط رنگی یا علامت مثبت بر روی کاست تست ظاهر می شود تا نتیجه مثبت را نشان دهد. فقدان خط رنگی یا علامت منفی معمولاً نتیجه منفی را نشان می دهد.

 

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای خرید تست بارداری یا بیبی چک استریپ، بیبی چک با تست بارداری کاست، در فستیوال فروش پارس پیوند با مشاوران ما در تماس باشید. راه های تماس با ما:

  • شماره تلفن شرکت:5-40660490-021
  • داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058
  • شماره های واتساپ: 09101701080, 09103146893, 09103147287, 09036641890
  • دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand

نتیجه آزمایش خانگی مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است، اما نتیجه منفی کمتر قابل اعتماد است.

اگر در روز اول بعد از پریود نشدن تست بارداری انجام دادید و جواب منفی بود، حدود یک هفته صبر کنید و سپس آزمایش را مجدا تکرار کنید.

حوه انجام آزمایش:

برای انجام آزمایش در خانه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • قبل از جمع آوری نمونه ادرار، دستورالعمل های موجود در بسته آزمایش خود را با دقت بخوانید.
  • اطمینان حاصل کنید که تاریخ انقضای آزمون سپری نشده است.
  • اولین ادرار صبح خود را پس از اولین قاعدگی فراموش شده، استفاده کنید.
  • قبل از جمع آوری نمونه ادرار، مقدار زیادی مایعات ننوشید. زیرا این امر ممکن است سطح hCG را رقیق کند.

تست بارداری یا بیبی چک از دو خط برای نشان دادن جواب استفاده می­کند. تشکیل خط رنگی در ناحیه تست T نشان دهنده جواب مثبت و عدم تشکیل آن نشان دهنده جواب منفی است. جهت کنترل برای تعیین صحت آزمایش همیشه یک خط رنگی در ناحیه خط کنترل   Cتشکیل می­شود که نشان دهنده کافی بودن حجم نمونه است. عدم مشاهده خط در ناحیه کنترل نشانه نامعتبر بودن تست است و آزمایش باید مجددا تکرار شود.

هر آنچه باید در مورد سطوح hCG بدانید:

با پیشرفت بارداری، سطح hCG بالاتر می رود، زمان دو برابر شدن آن می تواند به هر 96 ساعت افزایش یابد.

سطح hCG کمتر از 5 mIU/mL برای بارداری منفی و سطوح بالاتر از mIU/mL 25 برای بارداری مثبت در نظر گرفته می شود.

سطح hCG بین 6 تا 24 mIU/ml به عنوان یک ناحیه خاکستری در نظر گرفته می شود و احتمالاً باید آزمایش مجدد انجام شود.

هورمون hCG بر حسب میلی لیتر واحد بین المللی در هر میلی لیتر (mIU/mL) اندازه گیری می شود.

سونوگرافی ترانس واژینال باید بتواند حداقل یک کیسه بارداری را زمانی که سطح hCG بین 1000 تا 2000 mIU/mL رسید نشان دهد. از آنجایی که سطوح می تواند بسیار متمایز باشد و تاریخ لقاح ممکن است اشتباه باشد، تا زمانی که سطح hCG به حداقل 2000 mIU/mL نرسد، بارداری نباید با یافته های اولتراسوند تشخیص داده شود.

هنگامی که سوالی در مورد سلامت بارداری وجود دارد، آزمایش های متعدد hCG که به فاصله چند روز انجام می شود، ارزیابی دقیق تری از وضعیت را ارائه می دهد.

سطوح hCG نباید برای تاریخ بارداری استفاده شود زیرا این اعداد می توانند بسیار متفاوت باشند.

دو نوع معمول آزمایش hCG وجود دارد. یک آزمایش کیفی نشان می دهد که آیا hCG در خون وجود دارد یا خیر. یک آزمایش کمی میزان hCG موجود در خون را اندازه گیری می کند.

نتیجه آزمایش خانگی مثبت تقریباً به طور قطع صحیح است، اما نتیجه منفی کمتر قابل اعتماد است.

اگر در روز اول بعد از پریود نشدن تست بارداری انجام دادید و جواب منفی بود، حدود یک هفته صبر کنید و سپس آزمایش را مجدا تکرار کنید.

سطح پایین hCG به چه معناست؟

سطح پایین hCG باید در عرض 48 تا 72 ساعت مجددا بررسی شود تا میزان تغییر سطح آن مشخص شود. سطح پایین می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری
  • سقط احتمالی
  • حاملگی خارج رحمی

سطح بالای hCG به چه معناست؟

سطح بالای hCG نیز باید در عرض 48 تا 72 ساعت مجددا بررسی شود تا تغییرات در سطح ارزیابی شود. سطح بالا می تواند نشان دهنده موارد زیر باشد:

  • اشتباه در محاسبه تاریخ بارداری
  • بارداری مولار
  • حاملگی چند قلو

چه عواملی می تواند با سطوح hCG تداخل داشته باشد؟

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، به احتمال زیاد بارداری تایید میشود. مثبت کاذب بسیار نادر است. با این حال، شرایطی وجود دارد که ممکن است باعث مثبت کاذب شود، مانند انواع خاصی از سرطان و سقط جنین زودرس. برخی از آنتی بادی ها نیز ممکن است با نتایج آزمایش تداخل داشته باشند.

داروهایی که حاوی hCG هستند نیز ممکن است با سطح hCG تداخل داشته باشند. این داروها اغلب برای درمان ناباروری استفاده می‌شوند.

داروهای دیگر مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، قرصهای پیشگیری از بارداری یا سایر داروهای هورمونی به نظر نمیرسد تاثیری در آزمایش hCG، داشته باشد.