مقالات

فرمالین ده درصد در آزمایشگاه چه کاربردی دارد؟

فرمالدئید یک ترکیب آلی با فرمول CH2O و ساختار H−CHO است. این ترکیب یک گاز تند و بی رنگ است که به طور خود به خود به پارافورمالدئید پلیمریزه می شود و به صورت محلول های آبی (فرمالین) ذخیره می شود که عمدتاً از هیدرات CH2(OH)2 تشکیل شده است. این ساده ترین آلدئید (R-CHO) است. به صورت تجاری به عنوان پیش ساز بسیاری از مواد و ترکیبات شیمیایی دیگر تولید می شود. فرمالین ده درصد پارس پیوند و فرمالین 37 درصد پارس پیوند برای مصارف آزمایشگاهی و صنعتی کاربرد دارد.

فرمالین موجود در بازار، دارای 37 تا 40 % ماده اصلی است. این محلول 10 تا 12 در صد متانول نیز جهت جلوگیری سریع پلیمریزاسیون، به اضافه‌ی مقداری ناخالصی مانند آلومینیوم و مس دارد. این ماده معمولاً در صنعت برای ساخت رزین های پلاستیکی، صنایع چوب، کاغذ و نساجی استفاده می شود.

فرمالین ماده ای بسیار سمی است که به عنوان یک ماده سرطان زا نیز شناخته می شود و از آنجایی که در آزمایشگاه های پزشکی عموما از فرمالین 10 درصد پارس پیوند استفاده می شود، به همین دلیل و برای سهولت استفاده از این ماه سمی، در شرکت پارس پیوند فرمالین 10 درصد برای مصارف آزمایشگاهی موجود است. 

فرمالین، همچنین به عنوان ضدعفونی کننده و نگهدارنده برای محصولات خانگی عمل می کند. فرمالدئید گاهی اوقات به دلیل اثرات نگهدارنده و سفید کننده به طور نامناسب در فرآوری مواد غذایی اضافه می شود. با این حال، این ماده شیمیایی به طور طبیعی در محیط نیز وجود دارد. فرمالین با غلظت ۳۷ درصد عموما در در صنعت و کشاورزی کاربرد دارد.

در رابطه با عوارض فرمالین و مسمومیت های ایجادشده با فرمالین، مطالعات متعددی صورت گرفته است. طبق گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا (HHS) افرادی که در معرض مقادیر زیاد فرمالدئید قرار می‌گیرند، در معرض خطر ابتلا به سرطان‌های بینی و حلق، لوسمی میلوئیدی (نوعی سرطان خون) و سایر انواع سرطان هستند. موسسه بین المللی سرطان نیز این ماده را سرطان زا شمرده است.

همچنین در سال 1987، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) فرمالدهید را برای افرادی که به طور مکرر و یا با مقادیر بالایی از این ماده سر و کار دارند، جز مواد سرطانزا طبقه بندی نمود. امروزه نیز این ترکیب توسط سازمان های گوناگون سرطانزا شناخته شده است و برای کاهش عوارض فرمالین، کارکردن با آن نیازمند رعایت نکات ایمنی خاصی دارد.

تاریخچه تولید فرمالین (فرمالدهید) به سال‌های قرن نوزدهم بازمی‌گردد. در ادامه، با بررسی تاریخچه تولید فرمالین با پارس پیوند همراه باشید:

سال ۱۸۵۹: فرمالدهید توسط شیمی‌دان آلمانی آلکساندر بالاروس اختراع شد. او برای اولین‌بار فرمالین را به روشی به نام اکسیداسیون متانول تولید کرد.

سال ۱۸۷۴: کارل اسپرمن، شیمیست آلمانی، فرمالیناسیون مستقیم را اختراع کرد. این روش، تبدیل متانول مستقیماً به فرمالدهید در حضور کاتالیزورهای مناسب است.

سال ۱۹۰۲: آلونزو تاکو تولید فرمالین را از طریق فرمالیناسیون غیرمستقیم توسط هیدراتاسیون فرمالدهید در مجاورت بخار آب، کشف کرد. این روش هنوز هم برای تولید فرمالین استفاده می‌شود.

دهه ۱۹۱۰: تولید صنعتی فرمالین آغاز شد و مصارف متعددی برای این ترکیب پیدا کرد. استفاده از فرمالین در صنایع چوب، رنگ، رزین و تولید پلاستیک‌ها در این دوره گسترش یافت.

دهه ۱۹۴۰: توسعه فرایندهای جدید تولید فرمالین باعث افزایش قابل‌توجه تولید این ترکیب شد. این توسعه‌ها شامل بهینه‌سازی کاتالیزورها و بهره‌برداری از فناوری‌های جدید بود.

دهه ۱۹۸۰: فناوری‌های جدیدتری برای تولید فرمالین مانند فرمالیناسیون مستقیم بر روی فرمیک اسید (منشأ فرمالدهید) توسعه یافت. این فرایندها بهینه‌تر و کارآمدتر در مصرف انرژی بودند.

فرمالین در پزشکی چه کاربردهایی دارد؟

Selective focus of formaldehyde or formalin in brown amber glass bottle inside a laboratory.

فرمالین (فرمالدهید) در حوزه پزشکی برای موارد متعددی استفاده می‌شود. در ادامه به برخی از کاربردهای فرمالین ده درصد پارس پیوند در پزشکی اشاره شده است:

استریلیزاسیون و ضدعفونی: فرمالین به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی در پزشکی استفاده می‌شود. این ترکیب برای استریلیزاسیون ابزارهای پزشکی، تجهیزات، اتاق‌های عمل، وسایل جراحی و تجهیزات تشخیصی استفاده می‌شود. همچنین، در فرایند تصفیه خون و انجام عمل جراحی قلب و عروق، استفاده از فرمالین برای حفظ سلامتی محیط استریل بسیار مهم است.

حفظ نمونه‌های بیولوژیکی: فرمالین به‌عنوان یک ماده حفظ‌کننده برای نگهداری نمونه‌های بیولوژیکی در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌شود. این ترکیب می‌تواند از تغییرات و تجزیه نمونه‌ها جلوگیری کند و به طول عمر آنها کمک کند.

حفظ و نگهداری اندام‌های بدن: در تراش‌های جراحی و بخش جراحی ترمیمی، فرمالین برای حفظ و نگهداری اندام‌ها قبل از ترمیم و کاشت استفاده می‌شود. این ترکیب می‌تواند از تجزیه سریع بافت‌های بدن جلوگیری کند و زمان لازم برای ترمیم و بهبود را افزایش دهد.

ترمیم بافت‌های دندانی: فرمالین در برخی فرایندهای ترمیم بافت‌های دندانی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب به‌عنوان یک ماده حفظ‌کننده در فرایندهای پرکردن و روکش دندان مورداستفاده قرار می‌گیرد و به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

ماده فرمالین در صنایع چه کاربردهایی دارد؟

  • استفاده از آن به عنوان فیکساتیو در آماده‌سازی نمونه‌های بافتی می‌باشد.
  • نگهداری از نمونه‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود.
  • در صنایع تولید پلیمر و پلاستیک کاربرد دارد.
  • به عنوان رزین های چسبناک برای تولید تخته سه لایی به کار می‌رود.
  • به عنوان ماده ضد عفونی کننده در مرغداری ها و بیمارستان ها کاربرد دارد.
  • ماده اولیه اصلی در تولید هگزامین می‌باشد.
  • دیگر کاربرد آن به عنوان یک ماده استریل‌کننده و ضد عفونی‌کننده است.

در شرکت پارس پیوند فرمالین به دو صورت 37 درصد و 10 درصد در انواع بسته‌بندی گالن پلاستیکی: 5 _10_ 20 لیتری، بطری پلاستیکی :1_2.5 لیتری، بطری شیشه ای:1_2.5 لیتری موجود است.