تامین ماده ضد عفونی کننده موثر برای مقابله با کرونا

آنالیز 423 نوع الکل و سنجش متانول در الکلهای موجود در ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

تولید ضد عفونی کننده

به گزارش پایگاه خبری شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی

با ورود مهمان ناخوانده‌ای که هنوز هم درباره منشأ و چیستی‌اش پرسش‌های بسیاری مطرح است و بخش قابل توجهی از جوامع را به خود مبتلا ساخته، زنگ خطری برای نظام سلامت کشورها به صدا درآمد. کشور ما نیز استثنائی بر این قائده نبود و نیاز به تأمین مواد ضدعفونی ‌کننده، آن هم در مقیاس بالا، یک ضرورت حیاتی شد. جامعه سلامت و درمان کشور، با مراجعه روزافزون مبتلایان و اهمیت حفظ سلامت کادر درمانی و کمک به جلوگیری از ابتلای افراد سالم بیش از هر زمان دیگری اهمیت وجود ضدعفونی‌کننده‌ها و مواد استریل‌کننده را درک کرد.

تمام تلاش‌ها برای کمک به تأمین این نیازها به میدان آمد. از جمله واحدهایی که برای تأمین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک‌ها اقدام کردند، دانشگاه‌های کشور و واحدهای فناور بودند. در کنار مراکزی که به تولید این اقلام می‌پرداختند، آزمایشگاه‌ ها نقشی مهم و جامع را ایفاگر شدند.  به‌طوری‌که کیفیت و اثرمندی این تولیدات که به تعبیری از خود تولید اهمیت بالاتری دارد، به کمک این آزمایشگاه‌ ها ارزیابی و تأمین شد.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از ده‌ها مرکزی است که عزم خود را برای یاری کشور در مقابله با کرونا جزم کرده است و از ارائه خدمات درمانی به بیماران گرفته تا تولید اقلام دارویی، ضد عفونی‌کننده‌ ها و ماسک‌ها توانست گام‌ هایی موثر بردارد. اما در کنار این دانشگاه، آزمایشگاه مرکزی نیز هم ‌گام با تولیدات دانشگاهی، ارزیابی کیفی و کمی، تست‌های محصولات دریافتی و کمک به ارتقای کیفی اقلام حوزه سلامت را به خوبی عهده‌دار شده است.

 

فرزاد کبارفرد مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره ایفای نقش این مرکز جامع برای مقابله با کرونا عنوان کرد: به مجرد این‌که زنگ خطر شیوع بیماری کرونا در کشور به صدا درآمد، تلاش کردیم تا از تمام آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مقابله با این بیماری و توقف شیوع آن بهره ببریم.

بر همین اساس از بهمن ماه 98 تا پایان تیر ماه 99 در آزمایشگاه جامع تحقیقاتى دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتى گام‌های گوناگونی در همین راستا برداشته شد که ارزیابی کیفی مواد تولید شده چه آن‌هایی که در داخل کشور تولید شده و چه ان‌ها که از دیگر کشورها وارد شدند، از همین اقدامات به شمار می‌رود.

 

ضد عفونی کننده ها

 

کبارفرد آنالیز کمی و کیفی ضدعفونی‌کننده‌های موجود در بازار را گامی دیگر توسط فعالان پژوهشگر این مجموعه آزمایشگاهی عنوان کرد و گفت: آنالیز کیفى 473 نمونه الکل و مواد ضدعفونى کننده توزیع شده در بازار براى مقابله با بیمارى کرونا، ارسالى از دانشکده داروسازى شهید بهشتى و معاونت غذا و داروى این دانشگاه از نظر حضور متانول در این نمونه ها توسط این مرکز جامع آزمایشگاهی انجام شد.

 

وی با بیان این‌که معاونت غذا و دارو نمونه ها را به دانشکده داروسازى ارسال و دانشکده داروسازى در صورت اطمینان از سلامت و کیفیت این الکل ها از آنها براى تولید محلولهاى الکلى ضدعفونى کننده مورد نیاز بیمارستانهاى تابعه استفاده می‌کند، ادامه داد: آزمایشگاه جامع به عنوان بخش کنترل کیفى و کمى در این برنامه عمل نموده و دانشکده داروسازى بر مبناى نتایج اعلام شده از سوى آزمایشگاه اقدام به استفاده از این نمونه ها می‌کرد. با توجه به حجم بالای نمونه‌ها و ضرورت ارائه پاسخ‌های دقیق و مؤثر در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کار ویژه‌ای توسط فعالان این آزمایشگاه صورت گرفت که خوشبختانه اثرگذار بود.
مدیر آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در این مشارکت، دانشکده داروسازى در فاصله اسفند تا اواسط اردیبهشت روزانه حدود سه هزار لیتر محلول ضد عفونى با پایه الکلى تهیه و در اختیار معاونت غذا و دارو قرار داد.

 

کبارفرد همچنین به آنالیز کمى 324 نمونه الکل توزیع شده اشاره کرد و گفت: طبیعی است که با توجه به افزون شدن نیاز جامعه به مواد ضدعفونی کننده، حجم عرضه این مواد نیز افزایش پیدا کند. اما میزان اثرگذاری، کیفیت و سلامت این تولیدات نیازمند آزمایش‌ها دقیق و جامع است که بر همین اساس، بیش از 324 نمونه از الکل‌های موجود در بازار که قرار بود نقش مهم مقابله با بیمارى کرونا را ایفا کنند از نظر کمی و کیفی ارزیابی شدند. این تولیدات از نظر مقدار اتانول موجود (تعیین درجه الکلى) و تعیین مقدار نا خالصى هاى موجود در این نمونه ها با استفاده از سیستم کروماتوگرافى گازى، طیف سنجى جرمى مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مدیر آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تولیدات این مجموعه دانشگاهی را گامی دیگر برای یاری عرصه سلامت کشور در مقابله با کرونا عنوان کرد و افزود: فرمولاسیون و اخذ مجوز و تولید ٧٠ هزار عدد قلم اسپرى ضدعفونى کننده حاوى الکل ٨٠ درجه با مشارکت و همکاری یکى از شرکت‌هاى دانش بنیان مستقر در آزمایشگاه جامع براى استفاده جهت مقابله با کرونا و عرضه به بازار، یکی دیگر از گام‌هایی بود که توانستیم برای کمک به نظام سلامت کشور برداریم.

مدیر آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌هاى راهبردى را در توزیع و توسعه این خدمات و محصولات در سطح دیگر مجموعه‌ها اثرگذار دانست و گفت: این شبکه خوشبختانه علاوه بر ارائه خدمات شبکه‌سازی و ایجاد بستر تعامل مناسب میان متقاضیان و ارائه‌کنندگان خدمات، در قالب کمک مالى جهت نگهدارى و تعمیر، به‌روزرسانی، گسترش و توسعه تجهیزات مستقر در آزمایشگاه‌ها این مجموعه را یاری کرده است.
به اعتقاد این فعال حوزه آزمایشگاهی، سفارش تولید محصولات مورد نیاز در جامعه به آزمایشگاه از سوى شبکه آزمایشگاهی فناوری ‌های راهبردی بر اساس توانمندی‌هاى آزمایشگاه از اقداماتی است که می‌تواند به جهش تولید ختم شود.

منبع : شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

اخبار شرکت پارس پیوند