مقالات

علائم اعتیاد به ترامادول چیست؟

ترامادول یک مسکن مخدر است که این دارو برای بیماران با دردهای شدید تجویز می‌شود. ترامادول به دو صورت خوراکی و تزریقی مصرف می‌شود. ترامادول متعلق به گروهی از داروهای ضد درد اپیوئیدی است. در سیستم عصبی مرکزی (CNS) برای تسکین درد عمل می کند. اگر این دارو به صورت تزریقی مورد استفاده قرار بگیرد اثرات سریع‌تر و شدیدتری بر بدن می‌گذارد. ترامادول نوعی مخدر صنعتی محسوب می‌شود و در نتیجه سوءمصرف آن اثراتی مشابه با سایر مخدرها نظیر، تریاک، هرویین و شیره را دارد. با این تفاوت که ترامادول گیرنده‌های سروتونین در مغز را نیز فعال می‌کند و در نتیجه علاوه بر احساس آرامش و کاهش درد، فرد در ابتدای مصرف احساس سرخوشی و شادی کاذب را نیز تجربه می‌کند.

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای خرید تست رپید ترامادول TML در فستیوال فروش پارس پیوند با مشاوران ما در تماس باشید. راه های تماس با ما:

  • شماره تلفن شرکت:5-40660490-021
  • داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058
  • شماره های واتساپ: 09101701080, 09103146893, 09103147287, 09036641890
  • دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand

ترامادول معمولا در موارد زیر تجویز می شود:

برای تسکین دردهای با شدت متوسط تا نسبتاً شدید

برای درمان انزال زودرس و سندرم ساق پای بیقرار

ترامادول ممکن است بعضی از عوارض زیر را در برخی از بیماران ایجاد نماید:

سرگیجه، سردرد، اضطراب، حالت خوشی و توهمات، تشنج، افت فشارخون، تپش قلب، سنکوپ، عوارض پوستی بویژه تعریق زیاد، خارش و کهیر، تهوع و استفراغ، خشکی دهان، یبوست و نفخ.

مصرف طولانی مدت ترامادول میتواند اعتیاد ایجاد کند. از ترامادول با عنوان اعتیاد خاموش یاد می‌کنند. در روزهای اول مصرف، فرد نشانه‌هایی از اعتیاد به ترامادول را ندارد. ولی با مرور زمان که مصرف ادامه پیدا می کند، اعتیاد به ترامادول ایجاد می‌شود.

فردی که به مصرف ترامادول اعتیاد دارد دچار سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک‌پذیری دستگاه عصبی، اضطراب، کاهش هوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج و ضعف می‌شود.

عوارض جانبی ترامادول چیست؟

اگر علائم واکنش آلرژیک به ترامادول (کهیر، تنفس دشوار، تورم در صورت یا گلو) یا واکنش شدید پوستی (تب، گلودرد، سوزش در چشم، درد پوست، قرمزی یا بنفش شدن پوست) دارید، فورا به دنبال مراقبتهای اورژانسی باشید.

ترامادول می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند و ممکن است مرگ رخ دهد. فردی که از شما مراقبت می کند باید به شما نالوکسان بدهد و/یا اگر تنفس آهسته همراه با مکث های طولانی دارید، لب های آبی رنگ دارید یا اگر به سختی از خواب بیدار می شوید، به دنبال مراقبت های پزشکی اورژانسی باشید.

ترامادول ممکن است عوارض جانبی جدی ایجاد کند. اگر موارد زیر را دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تنفس پر سر و صدا، آه کشیدن، تنفس کم عمق، تنفسی که در طول خواب متوقف می شود.
  • ضربان قلب آهسته یا نبض ضعیف؛
  • احساس سبکی، مثل اینکه ممکن است بیهوش شوید.
  • تشنج
  • سطوح پایین کورتیزول – تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، سرگیجه، بدتر شدن خستگی یا ضعف.
  • در صورت داشتن علائم سندرم سروتونین مانند: بیقراری، توهم، تب، تعریق، لرز، ضربان قلب سریع، سفتی عضلات، پرش، از دست دادن هماهنگی، حالت تهوع، استفراغ یا اسهال، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات تنفسی جدی ممکن است در افراد مسن و افرادی که ناتوان هستند یا دارای اختلالات تنفسی مزمن هستند، بیشتر باشد.

عوارض جانبی رایج ترامادول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • دل درد؛
  • سرگیجه؛
  • خواب آلودگی؛
  • خستگی؛
  • سردرد؛
  • خارش.

نحوه انجام آزمایش:

تست رپید ترامادول جهت تشخیص کیفی ترامادول در ادرار طراحی شده است و هر بسته حاوی یک عدد نوار تست اعتیاد ترامادول است. با قرار دادن این نوار در نمونه ادرار، به دلیل خاصیت مویینگی، ادرار به سمت بالای نوار حرکت می‌کند و در نقاط اتصال که با ذرات آنتی‌بادی پوشیده شده‌اند برحسب میزان ترامادول موجود در آن واکنش نشان می‌دهد.

اگر میزان ترامادول موجود در ادرار کمتر از ng/ml 100 باشد، این ذرات آنتی‌بادی توسط ترامادول جذب شده و یک خط رنگی در ناحیه تست (T) ایجاد می‌کند. اما اگر میزان ترامادول موجود در نمونه ادرار بیش از  ng/ml 100 باشد، هیچ خطی در ناحیه تست تشکیل نمی‌شود.

همیشه در یک تست معتبر باید خط کنترل (ناحیه C) ظاهر شود؛ در غیر این صورت نتیجه تست نامعتبر خواهد بود.

قبل از انجام تست چک کنید که هم نمونه ادرار و هم نوار تست به دمای اتاق (۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد) برسند.

نمونه ادرار را در یک لیوان یکبار مصرف تا ارتفاع یک سانتی‌متر بریزید.

بسته را باز کرده و نوار تست را داخل نمونه ادرار قرار دهید. دقت داشته باشید که نوار را تا ناحیه فلش دار وارد نمونه کنید نه بالاتر از آن.

نوار تست را حدود ۲۰ ثانیه و تا زمان ظاهر شدن خطوط رنگی در نمونه ادرار نگهدارید.

سپس نوار تست را روی یک سطح صاف و تمیز و خشک قرار داده و ۵ دقیقه صبر کنید. حالا می‌توانید نتیجه تست را بررسی کنید. (تفسیر نتیجه تست پس از گذشت ۱۰ دقیقه معتبر نمی‌باشد.)

نتیجه مثبت: ظاهر شدن یک خط در ناحیه خط کنترل (C)، در حالیکه هیچ خطی در ناحیه تست (T) یا خط پایینی ظاهر نمی‌شود.

نتیجه منفی: ظاهر شدن دو خط به صورتیکه یک خط در ناحیه کنترل (C) و یک خط در ناحیه تست (T) باشد.

نتیجه نامعتبر: در صورتیکه هیچ خطی در ناحیه کنترل (C) ظاهر نشود (یعنی یا یک خط در ناحیه T ظاهر شود و یا اصلاً خطی ظاهر نشود)، نتیجه آزمایش نامعتبر است و باید تکرار شود.

هشدارهای مصرف ترامادول:

در بیمارانی که ترامادول مصرف می کنند، گاهی تشنج گزارش شده است. در صورت مصرف دوزهای بالاتر از حد توصیه شده، خطر تشنج بیشتر است. خطر تشنج همچنین در افرادی که مبتلا به بیماری تشنجی یا صرع هستند یا کسانی که داروهای ضد افسردگی خاص یا داروهای مخدر  دیگر مصرف می کنند بیشتر است.

اگر مشکلات تنفسی شدید، انسداد در معده یا روده‌ها دارید، یا اگر اخیراً از الکل، مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها، داروهای مخدر یا مهارکننده‌های MAO (ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین) استفاده کرده‌اید، نباید از ترامادول استفاده کنید..

ترامادول می تواند تنفس شما را کند یا متوقف کند و ممکن است باعث ایجاد عادت شود. استفاده نادرست از این دارو می تواند باعث اعتیاد، اوردوز یا مرگ شود، به ویژه در کودک یا فردی که از دارو بدون نسخه استفاده می کند. این دارو را در جایی نگهداری کنید که دیگران نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

ترامادول را نباید به کودکان کمتر از 12 سال یا افراد کمتر از 18 سال که اخیراً برای برداشتن لوزه ها یا آدنوئیدها جراحی کرده اند داده شود.

مصرف ترامادول در دوران بارداری ممکن است باعث علائم تهدید کننده زندگی در نوزاد شود.

در صورت استفاده از این دارو با الکل یا سایر داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند یا تنفس شما را کند می کنند، عوارض جانبی کشنده ممکن است رخ دهد.

قبل از مصرف این دارو به این نکات توجه کنید:

اگر به ترامادول حساسیت دارید یا موارد زیر را دارید، نباید از آن استفاده کنید:

  • در صورت ابتلا به آسم شدید یا مشکلات تنفسی؛
  • در صورت ابتلا به انسداد معده یا روده؛
  • اگر اخیراً از الکل، آرام بخش یا داروهای مخدر استفاده کرده اید.
  • اگر در 14 روز گذشته از یک مهارکننده MAO استفاده کرده اید (مانند ایزوکاربوکسازید، لینزولید، تزریق متیلن بلو، فنلزین، یا ترانیل سیپرومین)

در برخی از افرادی که ترامادول مصرف می کنند، تشنج رخ می دهد. خطر تشنج ممکن است در صورت ابتلا به بیماری های زیر بیشتر باشد:

  • آسیب به سر، صرع یا سایر اختلالات تشنجی؛
  • اعتیاد به مواد مخدر یا الکل؛
  • ابتلا به اختلال متابولیک