مقالات

آزمایش پرولاکتین چگونه تفسیر می شود؟

آزمایش پرولاکتین

پرولاکتین یا هورمون لاکتوژنیک از غده هیپوفیز قدامی در مردان و زنان ترشح می شود. پرولاکتین یک هورمون پلی پپتیدی تک زنجیره ای با وزن مولکولی تقریباً 23000  دالتون است.

سطح پرولاکتین پایه در زنان معمولاً کمی بالاتر از مردان است.

پرولاکتین بر بسیاری از فرآیندهای بدن تأثیر می گذارد. اما نقش اصلی آن سیگنال دادن به بافت پستان برای رشد در دوران بارداری و تولید شیر برای شیردهی پس از تولد است. بنابراین، سطح پرولاکتین در زنان باردار و تازه مادران به طور معمول بالا است.

در زنان و مردان غیر باردار، سطح پرولاکتین به طور معمول پایین است.

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای خرید کیت تشخیص پرولاکتین با مشاوران ما در شرکت پارس پیوند در تماس باشید.

راه های تماس با ما:

  • شماره تلفن شرکت:021-40660490-5
  • داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058
  • شماره های واتساپ: 09101701080, 09103146893, 09103147287, 09036641890

دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand

وظایف اولیه پرولاکتین عبارتند از:

برای شروع رشد سینه و حفظ شیردهی، پرولاکتین همچنین عملکرد غدد جنسی را سرکوب می کند.

در طول بارداری، سطح پرولاکتین به تدریج افزایش می یابد و بین 10 تا 20 برابر مقادیر طبیعی است.

3-4 هفته پس از زایمان سطح این هورمون به سطوح غیر باردار کاهش می یابد. مادران شیرده سطوح پرولاکتین بالایی دارند و ممکن است چندین ماه طول بکشد تا غلظت سرمی به سطوح غیر باردار برگردد.

تعیین غلظت پرولاکتین در تشخیص اختلالات هیپوتالاموس- هیپوفیز مفید است.

میکروآدنوم (تومورهای کوچک هیپوفیز) ممکن است باعث هیپرپرولاکتینمی شود که گاهی اوقات با ناتوانی جنسی مردان همراه است. سطح بالای پرولاکتین معمولا با گالاکتوره و آمنوره همراه است.

غلظت پرولاکتین توسط استروژن ها و هورمون آزاد کننده تیروتروپین افزایش می یابد.

بیماری کلیوی، کم کاری تیروئید و در برخی شرایط استرس، ورزش و هیپوگلیسمی سطح پرولاکتین را افزایش می دهد.

پرولاکتین ممکن است توسط داروهایی مانند کلروپرومازین و رزرپین افزایش یابد و ممکن است بروموسیپتین و ال-دوپا سطح این هورمون را در بدن کاهش دهد.

آزمایش پرولاکتین چگونه با کیت تشخیصی پرولاکتین انجام می شود؟

كيت پرولاكتين بر اساس روش ايمونوآنزيماتيك و با استفاده از آنتي بادى هاى مونوکلنـال تشخیص این هورمون را انجام می دهد. در این روش آنتى ژن مورد سنجـش طى دو مرحله بیـن آنتى بادی تثبیـت شده در تـه چـاهک هـای پـلى استـایرنـى و آنتـى بـادى دوم متـصـل به آنـزیـم پراکسیداز(HRP (که شاخص آنتى ژنیک متمایزى را روى مولکـول پرولاکتین شنـاسـایـی میکنند، قرار می گیرد. پس از اتصال و خارج کردن آنالیزهای غیر مرتبط با افزودن سوبسترا، تترا متیل بنزیدین (TMB(، آنزیم رنگ آبى ایجاد می کند. با افزودن محلول تبدیل کننده، رنگ آبى به زرد تبدیل می شود. رنگ رنگ ایجاد شده که با پرولاکتین ارتباط مستقیم دارد، در طول موج 450 نانومتر اندازه گیرى می شود.

نمونه مورد نیاز جهت اندازه گیرى پرولاکتین، سرم یا پلاسماى به دست آمده با مواد ضد انعقاد هپارین، سیترات سدیم و EDTA مى باشد. نمونه ها در دماى 2-8 درجه سانتیگراد تا 14 روز و در دماى -20 درجه سانتیگراد تا شش ماه قابل نگهدارى هستند. باید از ذوب شدن و یخ زدن مکرر نمونه ها پرهیز نمود. جهت اندازه گیرى پرولاکتین نمونه هاى منجمد شده، ابتدا نمونه باید در دماى اتاق ذوب و سپس با حرکت دست یکنواخت شود. به علت افزایش سطح پرولاکتین حین خواب توصیه مى شود نمونه گیرى سرم جهت اندازه گیرى این هورمون، حداقل 2 ساعت بعد از بیدارى انجام شود.

همان طور که اشاره شد برخی داروها و ویتامین ها می توانند بر سطح پرولاکتین تأثیر بگذارند. بنابراین، قبل از آزمایش، در مورد نوع داروهای مصرفی خود به تکنسین آزمایشگاه اطلاع دهید.

نتایج آزمایش پرولاکتین چگونه تفسیر می شود؟

پزشکان عموما برای تفسیر آزمایش پرولاکتین، علائم، جنسیت، سابقه پزشکی و نتایج آزمایشات دیگر را در نظر می‌گیرند.

به طور کلی، برای مردان و زنانی که باردار یا شیرده نیستند، سطح پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی ممکن است نشانه بسیاری از مشکلات و بیماری ها باشد، مانند:

  • پرولاکتینوما یا سایر اختلالات هیپوفیز
  • بیماری هیپوتالاموس
  • کم کاری تیروئید
  • سیروز (اسکار کبد)
  • بیماری کلیوی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در زنان

اگر نتایج سطوح بالای پرولاکتین را نشان دهد، پزشک معمولاً آزمایش‌های دیگری را برای کمک به تشخیص علت تجویز می‌کند. اگر پزشک به پرولاکتینوما شک داشته باشد، ممکن است یک اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) نیز برای بررسی غده هیپوفیز برای وجود تومور درخواست دهد.

درمان سطوح بالای پرولاکتین به علت آن بستگی دارد. درمان معمولاً دارویی است. ممکن است برای برخی از تومورهای هیپوفیز به جراحی نیاز باشد.

سطح پرولاکتین بالاتر از حد طبیعی همیشه به این معنی ابتلا به یک بیماری نیست. رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین و برخی داروها می‌توانند باعث افزایش سطح آن شوند. افزایش اندک پرولاکتین ممکن است در اثر استرس، ورزش و حتی رابطه جنسی ایجاد شود.

سطوح پایین تر از حد طبیعی پرولاکتین نادر است اما ممکن است نشانه ای از اختلال هیپوفیز باشد. بدون پرولاکتین کافی، ممکن است پس از تولد شیر کافی برای شیردهی تولید نشود. این معمولا تنها علامت سطح پایین پرولاکتین است.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]