موارد سرپایی کرونا رو به افزایش است

موارد سرپایی کرونا

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: متاسفانه طی بیست و چهار ساعت گذشته 4281 نفر در آمریکا، 1243نفر در بریتانیا، 1109نفر در برزیل، 1106نفر در آلمان، 616نفر در ایتالیا، 452نفر در فرانسه، 408نفر در اسپانیا و 171 نفر در ترکیه در پی ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.
علی رغم همه فشارها و مشکلاتی که این ویروس به جهان تحمیل کرد، تعداد مرگ و میر ناشی از کووید 19 در کشور به کمتر از 100 تن کاهش پیدا کرده است و براساس آمار دریافتی متاسفانه در بیست و چهار ساعت گذشته 97 مرگ در کشور ثبت شده است که این آمار برای ما غم انگیز است اما در مقایسه با دنیا وضعیت مطلوب تری داریم.

شیوع بالای کرونا در مازندران

دکتر نمکی درباره‌ی شرایط بیماری در استان مازندران به سفر چند روز هشدار داد: متاسفانه طی شبانه روز گذشته 21 هموطن ما در این استان به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.
شهرهای ساری، آمل، قائم شهر، فریدونکنار و نکا در استان مازندران و دو شهر کردکوی و بندر گز در استان گلستان از شهرهای قرمز کشور هستند. کارگران فصلی که برای چیدن مرکبات از استان گلستان به مازندران سفر کرده بودند در راه برگشت ویروس را منتقل کردند و دو شهر استان گلستان هم در وضعیت قرمز قرار گرفتند که با تلاش مسئولان استانی شرایط بیماری در حال تثبیت است.

کرونای انگلیسی

به جز پنج مورد اعلامی، گزارشی از ابتلای جدید به این ویروس در کشور دریافت نشده است. با بررسی های صورت گرفته خوشبختانه ویروس جهش یافته ای در استان گلستان هم مشاهده نشده است.

آمادگی بانک مرکزی برای تامین ارز واردات واکسن کرونا

دکتر نمکی ضمن هشدار به مردم به دلیل  امکان بروز خیز جدید بیماری در کشور، یادآور شد: هموطنان توجه داشته باشند با کاهش آمار مرگ و میر، مبتلایان و بستری های ناشی از کرونا دچار ساده انگاری و عادی پنداری نشوند. مواردی از خیز جدید بیماری در برخی نقاط کشور به خصوص در موارد سرپایی دیده می شود که می تواند منجر به افزایش تعداد بستری و مرگ و میر شود.
هرگونه ساده انگاری چه در مسئولان و چه در مردم باز هم ما را وارد فاز خطرناکی خواهد کرد. با آنچه از روند بیماری در دنیا دریافت می کنیم همانگونه که ارتفاع فاز سوم بیماری در کشور ما بلندتر و سهمگین تر بود خدایی ناکرده اگر موج چهارم ما را درگیر کند، قطعا با چالش بزرگی مواجه خواهیم شد به همین دلیل مردم در حفظ این دستاورد ما را کمک کنند تا روزهای بهتری داشته باشیم. اگر تعداد مرگ و میر در مازندران اینگونه نبود به آمار 50 مورد در روز نزدیک می شدیم.

فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا!

وزیر بهداشت با بیان اینکه در زمینه واکسن داخلی هم آنچه که در مجموعه مطالعه بالینی انجام داده ایم، بسیار موفق بوده است، به کار مشترک ایران و کوبا برای ساخت واکسن اشاره و یادآور شد: علی رغم برخی جوسازی ها ما در کوبا قدرتمندی ساخت واکسن را سالهاست به صورت مشترک دریافت کرده ایم؛ واکسن هپاتیت B که بیش از 20سال است در کشور استفاده می شود یک کار مشترک بین انستیتو پاستور و کوبا است. همچنین پروژه تولید واکسن پنوموکوک را چندین سال است که با کشور کوبا آغاز کرده ایم.
خوشبختانه واکسن کرونای تولید مشترک بعد از فاز مطالعات حیوانی، فاز اول و دوم بالینی را در بیرون از کشور پاس کرده و قرار است آن را در پاستور به صورت مشترک بسازیم. قراردادی را هم آماده کردیم و فاز سوم را با دقت و وسواس آغاز خواهیم کرد.
دکتر نمکی ابراز امیدواری کرد: همانطور که قول دادیم، در بهار آینده واکسن داخلی را هم با اطمینان و خیال راحت در خدمت مردم عزیز قرار دهیم.