مقالات

آزمایش رایت رپید چگونه در تشخیص تب مالت به کار می رود؟

رایت رپید

تب مالت (بروسلوز) یک بیماری عفونی است که می تواند انسان را مبتلا کند.  گونه های این میکروب که در انسان ایجاد بیماری می کنند شامل موارد زیر هستند:

1-  بروسلا آبورتوس (گاوی)- شایعترین نوع بیماری در انسان

2-  بروسلا سویس (خوکی)

3-  بروسلا ملیتنسیس (گوسفند- بز)- خطرناکترین گونه برای انسان و شایعترین عامل بیماری در ایران

بهترین راه تشخیص این بیماری کشت خون و یا مغز استخوان و جداسازی بروسلا از این نمونه ها می باشد. انسان بیشتر از طریق تماس مستقیم با حیوانات بیمار (مانند کشاورزان- دامداران- دامپزشکان و کارکنان کشتارگاه ها) و یا مصرف شیر و فرآورده های شیری آلوده، شیر نجوشیده، پنیر، بستنی و خامه) به تب مالت مبتلا می شود. تظاهرات بالینی بیماری تب مالت در درجه اول ضایعات و دردهای استخوانی  مفصلی می باشد و پس از آن کلاسهای آنتی بادی که بر ضد آنتی ژنهای سطحی بروسلا ظاهر می شوند شامل IgM، IgG، IgA می باشند. در اواخر هفته اول و یا ابتدای هفته دوم مرحله حاد بیماری ابتدا IgM مثبت شده، سپس IgG اختصاصی مثبت شده و بالا می رود و پس از چند هفته تیترش از IgM نیز بیشتر می شود. در هفته چهارم تا هشتم مرحله حاد بیماری تیتر آنتی بادی به حداکثر خود می رسد، در صورتی که درمان مناسب صورت گیرد تیتر IgG کاهش می یابد ولی تغییری در تیتر IgM بوجود نمی آید. (IgM از 6 ماه تا 2 سال ممکن است دوام داشته باشد و به طور معمول هر  3 ماه یک رقت کاهش می یابد).

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای خرید کیت رایت رپید، کیت ویدال، کیت رایت لوله ای، کیت رزبنگال، کیت آنتی ژن  2ME و کیت آنتی ژن + بافر روش  2ME در فستیوال فروش پارس پیوند با مشاوران ما در تماس باشید.

راه های تماس با ما:

شماره تلفن شرکت:5-40660490-021

داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058

شماره های واتساپ: 09101701080, 09103146893, 09103147287, 09036641890

دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand  

چنانچه درمان مناسبی صورت نگیرد بیمار وارد فاز مزمن شده و در این مرحله تیتر مثبت، اکثرا مربوط به آنتی بادی IgG می باشد. در این مرحله معمولا IgG غالب می گردد و اغلب تیتر IgM کاهش یافته و گاها به صفر میرسد. از آنجائیکه IgG با ساختمان مونومریک خود یک آگلوتینین قوی محسوب نمی شود، لذا این امکان وجود دارد که آزمایش رایت منفی شود و در این جا بهتر است برای تشخیص این نوع آنتی بادی از تست کومبس رایت استفاده نمود.

بنابراین به طور کلی در مرحله حاد بیماری IgM و در مرحله انتهای فاز حاد، تحت حاد و مزمن IgG تیتر غالب را به خود اختصاص می دهد.

بیماری تب مالت از نظر بالینی به سه صورت حاد (Acute)، تحت حاد (Sub acute) و مزمن (Chronic) دیده می شود که در صورت معالجه، مدت زمان مرحله حاد بین 3 تا 12 ماه می کشد. بیش از 80 درصد بیمارانی که با آنتی بیوتیک مناسب درمان می شوند کاملا بهبود می یابند ولی در مواردی نیز عود بیماری و شکل مزمن بیماری مشاهده می شود. 

محتویات کیت رایت رپید شامل چه ویال هایی است؟

هر کیت آنتی ژن رایت روش سریع دارای 6 ویال آنتی ژن رایت سریع به همراه سرم کنترل مثبت رایت و سرم کنترل منفی می باشد.

آزمایش رایت سریع چگونه انجام می شود؟

  • قبل از شروع آزمایش، تمام معرف ها را به دمای اتاق بیاورید و خوب مخلوط و هموژن کنید.
  • مقادیر 80، 40، 20، 10، 5، 5/2 میکرولیتر نمونه سرم مورد نظر را برروی یک اسلاید شیشه ای تمیز به صورت جداگانه بریزید.
  • یک قطره از آنتی ژن(محتوی 30 میکرولیتر) مورد نظر را به سرم ها اضافه کرده و با استفاده از اپلیکاتور مخلوط کنید.
  • محتوای هر واکنش را به طور یکنواخت با اپلیکاتور مجزابه صورت جداگانه یا از رقت کم به زیاد مخلوط کنید.
  • اسلاید را با حرکت دورانی دست بچرخانید. (توجه شود که روش کاملا دستی می باشد و استفاده از شیکر توصیه نمی شود)
  • با استفاده از چراغ مطالعه آگلوتیتاسیون را با چشم غیر مسلح بررسی کنید.
  • نتیجه را بعد از یک دقیقه بخوانید.
  • بعد از اضافه نمودن آنتی ژن به مقادیر 80، ، 40، 20، 10، 5، 5/2 میکرولیتر به نمونه سرم ، تیتر به ترتیب معادل 20/1، 40/1، 80/1 ،160/1، 320/1 ، 640/1 خواهد شد.
  • معمولا تیتر 1:80 به بالا ارزش تشخیصی دارد.
  • در روش آگلوتیناسیون سریع اختلاف یک تیتر بالا و پایین قابل پیش بینی می باشد. بنابراین باید کلیه آزمایشهای مشکوک و یا با تیتر کمتر از 160/1 را با آزمایش به روش آگلوتیناسیون لوله مورد تائید قرار داد.

در انجام آزمایش رایت رپید به چه مواردی باید توجه کرد؟

  • نمونه همولیزه، نمونه شدیدا لیپمیک، نمونه آلوده شده، نمونه غیرفعال شده با گرما را نباید استفاده کرد
  • سرم تا 48 ساعت در دمای محیط، تا 14 روز در یخچال 4 درجه سانتی گراد و تا 180 روز در منفی 20 درجه سانتی گراد پایدار است.
  • قبل از آزمایش آنتی ژن مربوطه را طوری تکان دهید تا سوسپانسیون میکروبی یکنواختی به وجود آید.
  • کلیه آنتی ژن هایی که با سرم کنترل منفی واکنش مثبت نشان داده و با سرم کنترل مثبت به خوبی آگلوتینه نشوند و یا خود به خود آگلوتینه شوند فاقد ارزش مصرفی می باشند لذا آنتی ژن ها می بایست با سرم کنترل مثبت واکنشی با تیتر بالاتر از 160/1 ++ و با سرم بیمار تیتر معینی از خود نشان دهد.
  • هیچ گونه واکنشی با سرم کنترل منفی نباید وجود داشته باشد. البته باید توجه داشت آنتی ژنی که با سرم منفی واکنش مثبت نشان دهد هرگز تیتر آن نباید بالای 80/1 باشد.
  • نمونه سرم خون بیمار باید شفاف و عاری از ذرات قابل رویت و کدورت باشد.
  • هیچ یک از معرف ها را رقیق نکنید.
  • معرف ها را با یکدیگر مخلوط نکنید.
  • معرف ها را فریز نکنید.
  • از هرگونه تماس مستقیم با فرآورده بدون استفاده از دستکش به دلیل وجود فنل در ترکیبات آنتی ژن خودداری کنید.

نتایج مثبت کاذب چگونه ایجاد می شود؟

یکی از مهمترین مسائلی که در آزمایشات سرولوژیکی وجود دارد، شباهت آنتی ژنیکی بعضی از میکروارگانیسم ها با یکدیگر است. به عنوان مثال اغلب در سرم خون مبتلایان به بروسلوز تیتر قابل توجهی از آگلوتینین فرانسیسلا تولارنسیس و بعضی از سالمونلاها ایجاد می گردد.

نتایج منفی کاذب چگونه ایجاد می شود؟

در مواردی که سرم خون بیمار بیش از حد تعادل غلظتی باشد که برای ایجاد واکنش آنتی ژن آنتی بادی مورد نیاز است یا نقص سیستم ایمنی وجود داشته باشد نتیجه گزارش منفی خواهد بود.