واکسن کرونا در حال ساخت

واکسن کرونا

ساخت واکسن کرونا

محققان سراسر جهان در حال آزمایش برای تولید بیش از 140 واکسن در برابر کووید ۱۹ می باشند که از طریق سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیگیری و بررسی می‌شوند.

به طور معمول واکسن‌ها نیازمند سال‌ها آزمایش برای تولید در مقیاس بزرگ هستند. اما بخاطر شیوع بالای کرونا، دانشمندان امیدوارند که یک واکسن ویروس کرونا را در عرض ۱۲ تا ۱۸ ماه بسازند.

واکسن از ویروس یا بخشی از آن تقلید می‌کند. واکسن‌ها سیستم ایمنی بدن فرد را تحریک می‌کنند تا آنتی بادی بسازد و باید استانداردهای ایمنی بالاتری نسبت به داروهای دیگر داشته باشند زیرا به میلیون‌ها افراد سالم تزریق می‌شوند.

 

روند ساخت واکسن

در مرحله پیش بالینی، واکسن کرونا را به حیوانات تزریق میکنند تا ببینند که آیا واکسن واکنش ایمنی حیوان را تحریک می‌کند یا خیر.

در مرحله ۱ از آزمایش بالینی، واکسن کرونا به گروه کوچکی از افراد داده می‌شود تا مشخص کند که آیا این واکسن ایمن است یا خیر و بیشتر در خصوص پاسخ ایمنی که بدن به واکسن می‌دهد اطلاعات کسب کنند.

در مرحله ۲، واکسن کرونا به صدها نفر داده می‌شود تا دانشمندان بتوانند درباره ایمنی و میزان مصرف آن اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند.

در مرحله ۳، واکسن کرونا به هزاران نفر داده می‌شود تا ایمنی، عوارض جانبی و اثربخشی خود را به طور کامل تأیید کنند. این آزمایش‌ها شامل یک گروه کنترلی است که به آن ها ماده شبه دارو داده می‌شود.

 

چند نمونه از واکسن‌های کرونا در حال ساخت

 

تولید واکسن کرونا

  • دانشگاه آکسفورد:

واکسن ساخته شده از سوی محققان دانشگاه آکسفورد در مراحل اولیه توانسته تائیدیه مورد نظر را به دست آورد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اسکای نیوز، دانشگاه آکسفورد انگلیس در خبری فوری اعلام کرد که واکسن ساخته شده از سوی محققان این دانشگاه در مراحل اولیه توانسته تائیدیه مورد نظر را به دست آورد.

در این ارتباط گفته شده که واکسن دانشگاه آکسفورد نتایج خوبی را در کارآزمایی ها از خود نشان داده و «بی‌خطر» است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را وادار به ترشح پادتن کند و عوارض جانبی هم به دنبال ندارد.

همزمان نخست وزیر انگلیس نیز اعلام کرد: نتایج آزمایش واکسن کرونایی که دانشگاه آکسفورد تولید کرده بسیار مثبت است‌.

پیش بینی شده که تاثیرات واکسن تولید شده از سوی دانشگاه آکسفورد حداقل برای چند سال دوام داشته باشد.

نتایج مثبت واکسن مذکور پس از تزریق بر روی یک هزار و ۷۷ نفر به دست آمده است، اگرچه همزمان تاکید شده هنوز برای ارزیابی نهایی استفاده این واکسن در میان جمعیت بزرگتر انسانی نمی‌توان با قطعیت نتیجه نهایی را اعلام کرد.

دولت انگلیس پیش تر سفارش تولید ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن کرونا را به شرکت تحقیقاتی آکسفورد داده و قرار است در صورت تائید نهایی این میزان واکسن در اختیار بهداشت ملی انگلستان قرار گیرد.

  • مؤسسه بیوتکنولوژی پکن:

این واکسن توسط یک شرکت چینی و مؤسسه‌ای نزدیک به ارتش چین در حال آزمایش است و گزارش‌ها حاکی از آن است که نتایج مثبتی را در آزمایش مرحله دوم نشان داده‌است; اگرچه هیچ داده‌ای از این آزمایش منتشر نشده است.

در ابتدا، واکسن مورد استفاده نظامی قرار گرفته‌است، اما مشخص نیست که چگونه این واکسن به طور گسترده توزیع خواهد شد.

  • مؤسسه ملی بیماری‌های عفونی و آلرژی:

شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی مدرنا (moderna) در حال ساخت یک واکسن با استفاده از mRNA است تا بدن انسان را به تولید پروتئین‌های ویروسی فریب دهد. تا کنون هیچ واکسن mRNA برای یک بیماری عفونی تأیید نشده است و شرکت مدرنا نیز هرگز محصولی را به بازار نیاورده است. اما موافقان این واکسن می‌گویند که تولید انبوه آن آسان‌تر از واکسن‌های سنتی است.

مدرنا، اولین شرکتی بود که در اسفند ماه فاز اول (فاز انسانی) تولید واکسن را در ۴۵ داوطلب سالم آغاز کرده و به نتایج مثبتی دست یافتند و بی درنگ فاز دوم را شروع کردند.

خوشبختانه فاز دوم نیز با موفقیت اولیه به پایان رسید. در طی چند روز گذشته نتایج قطعی فاز اول منتشر شد. بعد از ارزیابی میزان آنتی بادی در تمام شرکت کنندگان، مشاهده شد واکسیناسیون با     mRNA-1273 در دوز ۱۰۰ میکروگرم، پاسخ های سلولی CD4 T با تعادل Th1 را برانگیخته است.

نتیجه گیری

در نتیجه این واکسن نه تنها عوارضی را نشان نداده است بلکه مقدار آنتی بادی بسیار مناسب بوده است. بر اساس اطلاعات رسمی، ۲۹ تیر ماه فاز سوم بر روی سی هزار داوطلب آغاز شده. همانطور که می دانیم تمام مؤسسات تحقیقاتی پس از آزمایش واکسن بر روی حیوانات آزمایشگاهی، باید ۳ فاز انسانی را طی کنند.

طبق برنامه ریزی ها نتایج نهایی فاز سوم در سال ۲۰۲۲ منتشر میشود. خوشبختانه این شرکت اعلام کرده است در صورت مثبت بودن نتایج اولیه فاز سوم، با توجه به مشکلات جهانی کرونا، واکسن در آخر سال ۲۰۲۰ به دست مردم خواهد رسید.

در حال حاضر شماری از شرکت‌های آمریکایی، شرکت‌های چینی و نیز اروپایی، در کنار برخی دیگر مراکز و موسسات در گوشه‌وکنار جهان در حال انجام آزمایش روی طیفی از واکسن‌ها هستند.

دو هفته پیش در چین گفته شد که شرکت «سینوواک بیوتک»، دومین واکسن محصول چین و سومین واکسن در جهان برای مقابله با ویروس کرونا را، به‌زودی وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی می‌کند.

روز دوشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته بود شرکت‌های داروسازی شریک دولت، در مسیر آغاز تولید واکسن مقابله با بیماری ناشی از کرونا ویروس، از اواخر تابستان، هستند.

با همه این‌ها، حتی اگر واکسن یا واکسن‌هایی در ماه‌های آینده تولید شوند، در مورد دسترسی همگان به آن‌ها تردیدهای مختلفی وجود دارد. کووید-۱۹ یک همه‌گیری جهانی‌ست که میلیون‌ها بیمار و شمار قابل توجهی قربانی برجای گذاشته، و بسیاری از کشورهای جهان خود به تنهایی قادر به تولید دارو یا واکسن نیستند.

در عین حال موضوع دیگری که برخی از پژوهشگران در مورد آن ابراز نگرانی می‌کنند «سرعت بیش از حد» آزمایش‌ها و رسیدن به مرحله تولید در مدت کوتاه است. برخی از آن‌ها یادآوری می‌کنند که مشاهده عوارض جانبی واقعی واکسن‌ها گاه سال‌ها طول می‌کشد و برای تولید باید احتیاط را به‌شکل همه‌جانبه رعایت کرد.

منبع:

https://b2n.ir/www.ox.ac.uk

https://b2n.ir/investors.modernatx

https://b2n.ir/443916

https://b2n.ir/186053