مقالات

چگونه وجود متانول را به کمک کیت تشخیص متانول در منزل تشخیص دهیم؟

کیت تشخیص متانول

متانول (Ch3oh)، یک ترکیب آلی متشکل از یک گروه متیل (3CH) مرتبط با یک گروه هیدروکسی (OH) است. متانول قبلاً با تقطیر چوب تولید می شد. روش مدرن تهیه متانول بر اساس ترکیب مستقیم گاز مونوکسید کربن و هیدروژن در حضور کاتالیزور است. سمیت متانول به دلیل محصولات متابولیکی آن است. محصولات جانبی متابولیسم متانول باعث تجمع اسید در خون (اسیدوز متابولیک)، کوری و مرگ می شود به همین دلیل تشخیص متانول بسیار ضروری است.

متانول یک الکل سمی است که به صورت صنعتی به عنوان حلال، آفت کش و منبع سوخت جایگزین استفاده می شود. به طور طبیعی در انسان، حیوانات و گیاهان نیز وجود دارد. غذاهایی مانند میوه ها و سبزیجات تازه، آب میوه ها، نوشیدنی های تخمیری و نوشابه های رژیمی حاوی آسپارتام، منابع اصلی متانول در بدن انسان هستند. بیشتر مسمومیت های متانول در نتیجه نوشیدن نوشیدنی های آلوده به متانول یا نوشیدن محصولات حاوی متانول رخ می دهد. در محیط های صنعتی، استنشاق بخار متانول با غلظت های بالا و جذب متانول از طریق پوست به اندازه مسیر خوراکی در ایجاد اثرات سمی موثر است.

پارس پیوند، مشاور شما در تامین مواد مصرفی آزمایشگاه

برای خرید کیت تشخیص متانول با مشاوران ما در تماس باشید.

راه های تماس با ما:

  • شماره تلفن شرکت:5-40660490-021
  • داخلی: 1053، 1055، 1056، 1058
  • شماره های واتساپ: 09101701080, 09103146893, 09103147287, 09036641890

دایرکت اینستاگرام: @parspeyvand

تفاوت اتانول و متانول چیست؟

متانول نوعی الکل شبیه به اتانول (ماده اصلی نوشیدنی های الکلی) است ولی متانول یه مراتب سمی تر از اتانول است، تا جایی که می تواند باعث ایجاد بیماری شدید و مرگ شود. هر دو باعث ایجاد حالت سرخوشی می گردند و مقادیر کمی از آن به طور طبیعی در نوشیدنی های تخمیری وجود دارد. تولیدکنندگان تجاری از روش های تخصصی برای حذف متانول استفاده می کنند ولی تولیدکنندگان خانگی این تکنولوژی را در اختیار ندارند تا به راحتی متانول را از نوشیدنی های خود جدا کنند.

 این دو الکل شباهت زیادی باهم دارند و مایعات بی رنگ هستند که به راحتی آنها را باهم اشتباه گرفت. تفاوت متانول و اتانول عبارتند از:

اتانول و متانول تعداد کربن موجود در ساختار آنهاست.

اتانول دارای حلقه اتیل است ولی متانول داره گروه متیل می باشد.

اتانول در مقایسه با آب یک اسید ضعیف است ولی متانول قدرت اسیدیته بالاتری دارد.

اتانول دارای بوی سنگین و سوزاننده ای دارد و موقع سوختن از خود شعله آبی روشن ساطع می کند در حالی که متانول بوی مشخصی دارد و موقع سوختن شعله سفید روشن ایجاد می کند.

اتانول به طور معمول با تخمیر محصولات غذایی تهیه می شود در حالی که متانول عمدتا فرآیندهای مصنوعی تولید می شود.

اتانول ماده اصلی نوشیدنی های الکلی است ولی متانول بسیار سمی است و مناسب نوشیدن نیست از متانول در ساخت محصولاتی مانند فرمالدئید و غیره استفاده می شود.

علائم تشخیص متانول در بدن چیست؟

سمیت متانول به دلیل محصولات متابولیکی آن است. محصولات جانبی متابولیسم متانول باعث تجمع اسید در خون (اسیدوز متابولیک)، کوری و مرگ می شود. اثرات نامطلوب اولیه ناشی از مسمومیت با متانول شامل خواب آلودگی، کاهش سطح هوشیاری، گیجی، سردرد، سرگیجه و ناتوانی در هماهنگی حرکت عضلات (آتاکسی) است. سایر اثرات نامطلوب سلامتی ممکن است شامل تهوع، استفراغ و نارسایی قلبی و تنفسی (قلبی ریوی) باشد. پیش آگهی در بیماران/قربانیان مبتلا به کما یا تشنج و اسیدوز متابولیک شدید ضعیف است. سمیت متانول با افزایش درجه اسیدوز متابولیک بدتر می شود و بنابراین با افزایش زمان بین قرار گرفتن در معرض و درمان شدیدتر می شود.

متانول الکلی سمی است. تماس با پوست، تنفس و آشامیدن این الکل خسارات جبران ناپذیری را برای بدن انسان به‌جای می‌گذارد. این خسارات از آسیب به بینایی و چشم انسان گرفته و ممکن است تا مرگ گسترش یابد. در شرایطی که ممکن است برخی محصولات ضدعفونی کننده و الکل‌ها حاوی درصدی از متانول باشد، بهتر است برای اطمینان خاطر و جلوگیری از هرگونه مسمومیت، قبل از مصرف، نسبت به تست این مواد اقدام شود.

مصرف متانول ممکن است باعث ایجاد طیف گسترده ای از اثرات نامطلوب شود که عبارتند از:

عصبی: سردرد، سرگیجه، بی قراری، ، فراموشی، کاهش سطح هوشیاری از جمله کما و تشنج.

دستگاه گوارش: تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، درد شدید شکم، خونریزی گوارشی، اسهال، اختلالات عملکرد کبد و التهاب پانکراس (پانکراتیت).

چشم: اختلالات بینایی، تاری دید، حساسیت به نور (فوتوفوبیا)، توهمات، از دست دادن جزئی تا کلی بینایی و به ندرت درد چشم. معاینه بصری ممکن است یافته های غیر طبیعی را نشان دهد. مردمک های گشاد شده ثابت نشانه مواجهه شدید با متانول است.

سایر موارد: عدم تعادل الکترولیت. نارسایی کلیه، خون در ادرار (هماچوری) و مرگ عضلانی در سطح سلولی (رابدومیولیز) در مسمومیت های شدید گزارش شده است. موارد کشنده اغلب با ضربان قلب سریع (تاکی کاردی) یا ضربان قلب آهسته (برادی کاردی) و افزایش تعداد تنفس ظاهر می شوند. فشار خون پایین (هیپوتانسیون) و ایست تنفسی زمانی رخ می دهد که نشانه مرگ قریب الوقوع است.

در برخی افراد حتی با وجود درمان به علت آسیب‌های مغزی، فرد دچار آسیب‌های دائمی مغزی مانند بیماری پارکینسون می‌شود.

در صرت بروز مسمومیت انجام آزمایشات زیر ضروری است:

  • شمارش سلولی خون
  • الکترولیت ها
  • ادرار
  • کلسیم سرم
  • لیپاز
  • آمیالاز
  • کراتین کیناز
  • غلظت سرمی اتانول و متانول

با تغییر سطح هوشیاری بیمار، تشنج یا ناهنجاری های عصبی CT  و MRI درخواست می گردد.

چگونه الکل تقلبی را در منزل تشخیص دهیم؟

مولکول متانول سمیت بسیار کمی دارد و سمی اصلی آن به علت متابولیسم متانول در بدن (بیشتر در کبد) و تولید متابولیت‌های سمی آن (اسید فرمیک) در بدن است. این امر باعث می‌شود که بروز علائم و نشانه‌های بالینی در فرد مصرف‌کننده متانول، با تاخیر ظاهر شود. مدت زمان بروز علایم مسمومیت در فرد مصرف‌کننده بسته به عوامل مختلف ممکن است بین ۶ تا ۲۴ ساعت متغیر باشد.

در مواردی که فرد از انواع نمونه‌های حاوی مخلوطی از اتانول و متانول به صورت همزمان استفاده کرده (مانند آنچه که در مصرف خوراکی برخی از مشروبات الکلی تقلبی نیز وجود دارد)، علایم  مسمومیت می‌تواند با تاخیر بین ۳۶ تا ۴۸ ساعت بعد از مصرف نیز ظاهر شوند. این عامل باعث می‌شود که فرد مسموم با تاخیر از بروز مسمومیت در خود آگاه شده و دیرتر به مراکز درمانی جهت درمان مراجعه کند.

دستورالعمل استفاده از کیت تشخیص متانول:

کیت تشخیص متانول می‌تواند برای تشخیص الکل‌های تقلبی و حاوی متانول کمک کند. این کیت با استفاده از این کیت بدون احتیاج به امکانات آزمایشگاهی و در زمان کمتر از ۵ دقیقه از اصالت اتانول اطمینان حاصل کنید. تکنیک مورد استفاده در کیت بسیار ساده است و تمامی مواد و تجهیزات مورد نیاز برای انجام آزمایش در آن لحاظ شده است. دقت این کیت تا غلظت 5 درصد متانول است که با دیدن رنگ بنفش یا خاکستری در لوله آزمایش پی به وجود متانول میبرید. این کیت مقادیر کمتر از 5 درصد را تشخیص نمی دهد . با توجه به خطرات جدی مسمومیت با متانول (متانول از طریق تماس پوستی هم جذب میشود) و قیمت بسیار مناسب، روش ساده که توسط کاربران به راحتی قابل انجام است می تواند تا حدی زیادی از خطرات متانول پیشگیری نماید.

برای تشخیص متانول باید اقدامات زیر را انجام دهید:

قبل از شروع، دستکش ها را بپوشید و در صورت امکان از روپوش استفاده کنید. میز را خالی کنید و محتویات جعبه کیت را روی میز بچینید. بطری های پلاستیکی را قبل از مصرف به خوبی تکان دهید.

ابتدا با استفاده از پیپت پلاستیکی 0.5 میلی لیتر از نمونه مورد نظر را بردارید و در لوله آزمایش بریزید.( با توجه به شکل زیر مقدار مورد نیاز را به داخل لوله انتقال دهید.)

یک قطره از محلول بطری A را در لوله آزمایش بریزید. سپس یک قطره از محلول بطری B را در لوله آزمایش بریزید. درب بطری ها را ببندید. لوله را به خوبی تکان دهید. سپس یک دقیقه صبر کنید (زمان بگیرید) تا واکنش اتفاق بیافتد.

پس از گذشت یک دقیقه زمان، بطری C را باز کنید و یک قطره از محلول را در لوله آزمایش بریزید. لوله را به خوبی تکان دهید تا رنگ آن کاملا از بین برود. اگر رنگ مشاهده می کنید، یک قطره دیگر از بطری C به محلول اضافه کرده و لوله را به خوبی تکان دهید ( این عمل را تا زمان از بین رفتن رنگ انجام دهید).

سپس بطری D را باز کرده و یک قطره از محلول را به صورت لوله آزمایش اضافه کنید.

یک میلی لیتر از محلول بطری E را با استفاده از قطره چکان بردارید. نوک قطره چکان را به دیواره داخلی لوله آزمایش بچسبانید و کاملا آهسته محلول را آزاد کنید( به هیچ جه قطره چکان را سریع خالی نکنید). لوله را به خوبی تکان دهید.

نمونه مورد نظر در صورت داشتن متانول به رنگ بنفش یا خاکستری تغییر رنگ خواهد داد. محلول های ضدعفونی کننده حاوی آب اتانول با این تست هیچ تغییری نمی دهد.

مصرف چه میزان از متانول باعث مرگ می شود؟

مقدار مصرف متانولی که باعث مرگ می شود به درصد و غلظت متانول در ماده ای که خورده می شود بستگی دارد.

دوز کشنده متانول از 30 تا 240 میلی لیتر یا 1 گرم در کیلوگرم است.

آسیب بینایی دائمی ممکن است با مصرف حداقل 30 میلی لیتر رخ بدهد.

آیا کوری با الکل درمان دارد؟

اگر در مراحل اولیه مسمومیت با متانول به مراکز درمانی مراجعه شود به خوبی می توانند از بروز بیشتر عوارض جلوگیری کنند اما در صورتی که عوارض مسمومیت مخصوصا کوری به طور کامل ایجاد شده باشد کاری نمی توان برای بیمار انجام داد و این آسیب ها دائمی خواهند بود. گاهی در مواردی که آسیب به صورت کامل ایجاد نشده است در این صورت با انجام درمان و پیگیری های طولانی مدت چشم پزشکی می توان تا حدی بینایی را مجددا به دست آورند. میزان بهبود و عدم بهبود وارده به میزان آسیب به بیمار بستگی دارد.

مصرف چه قرص هایی با الکل باعث مرگ می‌شود؟

  • متادون
  • کلونازپام
  • آلپرازولام
  • ترامادول
  • بوپرنورفین