نکاتی درباره تغذیه کودکان با شیر مادر در روزهای کرونایی

ویروس کرونا و شیر مادر

همه ساله روز اول آگوست که به نام روز جهانی شیر مادر نام گذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. هدف از نام گذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است.

“آن ونمن” مدیر اجرایی یونیسف: «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است.»

شیر مادر به دلیل داشتن مواد پروتئینی و ویتامینی بسیار، بیش از سایر غذاها برای نوزادان توصیه شده است.

با توجه به اهمیت تغذیه نوزادان و کودکان با شیر مادر، آگاهی از نکات مربوط به شیردهی به کودکان در دوران شیوع کرونا اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و به نقل از یونیسف، تحقیقات بسیار زیادی درباره فواید تغذیه با شیر مادر وجود دارد. تماس بدنی و نیز تغذیه ی نوزاد از اوایل تولد با شیر مادر، به رشد کودک‌ کمک می‌کند. هیچ دلیلی برای توقف شیردهی در زمان شیوع این ویروس وجود ندارد.

تاکنون، انتقال ویروس فعال کرونا از طریق شیر مادر و تغذیه با آن گزارش نشده است.

آیا زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید-19 هستند؟  

در حال حاضر پژوهش های زیادی درباره ی این موضوع انجام شده اما تاکنون هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد زنان باردار نسبت به جمعیت عمومی بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار دارند. اگرچه، به دلیل تغییرات جسمی و سیستم ایمنی در زنان باردار، ممکن است به‌دلیل برخی عفونت های تنفسی، به ‌سختی بیمارشوند.

بنابراین زنان باردار باید از اقدامات احتیاطی برای محافظت از خود در برابر کووید-19 استفاده کنند و علائم احتمالی (از جمله تب، سرفه یا مشکل در تنفس) را به پزشک خود گزارش دهند.

آیا در زمان همه‌گیری می توانم به شیردهی ادامه دهم؟

در شیر مادر پادتن‌هایی وجود دارد که یک تقویت کننده ی سالم برای کودکان بوده و از آن ها در برابر عفونت محافظت می‌کند. پادتن‌ها و عوامل زیست‌فعال در شیر مادر در صورت مواجهه کودک با ویروس کرونا می‌توانند با این بیماری مقابله کنند.

اگر کودک شما کمتر از شش ماه سن دارد، باید فقط از شیر مادر تغذیه کند. زمانی کودک بزرگتر شد، به همراه شیر مادر غذاهای مکمل سالم و ایمن به وی دهید.

آیا بیماری کرونا با شیردهی به کودک منتقل می‌شود؟

تاکنون، انتقال ویروس فعال کرونا از طریق شیر مادر یا تغذیه با آن گزارش نشده است. البته محققین به آزمایش شیر مادر ادامه می‌دهند. با کودک‌تان تماس بدنی برقرار کنید. تماس نزدیک با نوزاد به شروع زودهنگام شیردهی به نوبه خود نرخ مرگ‌ومیر نوزادان را کاهش می‌دهد. زمان‌بندی بسیار مهم است. پزشکان توصیه می‌ کنند که شیردهی در ساعات ابتدایی پس از زایمان شروع شود.

فکر میکنم بیماری کرونا مبتلا شدم، شیردهی را ادامه دهم؟

بله، شیردهی را با رعایت احتیاط ادامه دهید. استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها با آب یا صابون یا ژل‌های الکلی قبل و بعد از تماس با کودک، و نظافت و ضدعفونی مداوم سطوحی که لمس کرده‌اید ضروری است. سینه شما تنها در صورتی باید شستشو شود که بر آن سرفه کرده باشید. در غیر این صورت، نیازی نیست که سینه‌ها را در هر بار شیردهی شستشو دهید.

 اگر برای شیردهی سلامت کافی نداشته باشم چکار کنم؟

اگر وضعیت جسمانی‌تان به گونه ای است که توانایی شیردهی ندارید، سعی کنید از روش های دیگری برای تأمین کودک با شیر مادر استفاده کنید. میتوانید شیر را دوشیده و از طریق یک قاشق یا فنجان تمیز به کودک دهید. همچنین می‌توانید تغذیه با شیر مادر اهدایی را در صورتی که در دسترس باشد، امتحان کنید. با مشاور تغذیه یا متخصص بهداشت درباره گزینه‌های پیش روی‌تان مشورت کنید.

دوشیدن شیر برای تداوم تولید شیر نیز مهم است تا بتوانید زمانی که حال‌تان بهتر شد، شیردهی به کودک را ادامه دهید. هیچ گونه فاصله زمانی قطعی برای انتظار پس از ابتلای قطعی یا احتمالی به کرونا وجود ندارد. 

اگر امکان دوشیدن شیر یا استفاده از شیر انسانی اهدایی وجود ندارد، می‌توانید از دایه (در صورتی که از منظر فرهنگی پذیرفته شده است) یا شیر خشک نوزاد که با روش درست تهیه شده، سالم و در دسترس است، استفاده کنید.

 اگر کودکم مریض است به شیردهی ادامه دهم؟

اگر کودک‌تان مریض شد به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید. چه کودک‌تان به کرونا مبتلا شود و چه بیماری دیگری، ادامه تغذیه با شیر مادر مهم است. شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی کودک میشود و پادتن‌های شما را برای میارزه با بیماری به او منتقل می کند.


منابع:

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سازمان جهانی بهداشت